Telemarketer już do Ciebie nie zadzowni?

Od 25 grudnia 2015 r. obowiązywał będzie zakaz telemarketingu bez uprzedniej zgody odbiory.telemarketer-1

Zakaz wprowadza wchodząca w życie w tym samym dniu ustawa o prawach konsumentów, zmieniająca w tym zakresie prawo telekomunikacyjne.

Zmiana w treści art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego polega na wprowadzeniu zakazu używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

Definicja telekomunikacyjnego urządzenia końcowego jest zawarta w art. 2 pkt 43 Pr Telekom. Według powołanego przepisu telekomunikacyjnym urządzeniem końcowym jest urządzenie telekomunikacyjne przeznaczone do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci. Telekomunikacyjne urządzenia końcowe mogą być urządzeniami stacjonarnymi lub ruchomymi, przyłączonymi do zakończenia sieci telekomunikacyjnej za pomocą przewodów, bądź też w sposób radiowy lub optyczny. Telekomunikacyjne urządzenia końcowe służą do nadawania i odbioru oraz przetwarzania informacji. Typowymi urządzeniami końcowymi są telefony analogowe, telefony cyfrowe ISDN, telefaksy, analogowe i cyfrowe telefony komórkowe, odbiorniki telewizyjne, smartfony, tablety.

Marketing bezpośredni to działalność polegająca na dostarczaniu bezpośrednio klientom informacji o możliwości nabycia towarów lub usług lub składanie potencjalnym klientom propozycji zawarcia umowy.

Zakaz używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych ma charakter względny (Wykorzystanie automatycznych systemów wywołujących do celów marketingu bezpośredniego jest dopuszczalne, jeżeli abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Według definicji zawartej w art. 2 pkt 1 PrTelekom abonentem jest podmiot, który jest stroną umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawartej z dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Użytkownikiem końcowym jest podmiot korzystający z publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej lub żądający świadczenia takiej usługi dla zaspokojenia własnych potrzeb.

Wprowadzając wymóg uprzedniej zgody abonenta lub użytkownika końcowego, ustawodawca zastosował technikę opt in, która w przeciwieństwie do techniki opt out opartej na założeniu zgody na użycie konkretnego technicznego środka i konieczności aktywnego sprzeciwu wobec jego wykorzystania wymaga uprzedniej zgody odbiorcy komunikatu Uzyskanie zgody odbiorcy należy do nadawcy przekazu, który w ich uzyskiwaniu może posługiwać się innymi podmiotami, np. wyspecjalizowanymi agencjami.

Zgoda jest oświadczeniem woli i podlega ogólnym regułom dotyczącym oświadczeń woli, w tym przepisom o wadach oświadczeń woli.

Wymogi dotyczące zgody określa art. 174 PrTelekom, według którego zgoda:

1) nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści;

2) może być wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika;

3) może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.

Zakaz używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego na koszt konsumenta. Dodany na mocy art. 48 ustawy o prawach konsumenta ust. 3 w art. 172 PrTelekom stanowi, że używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta. Definicję telekomunikacyjnego urządzenia końcowego zawiera art. 2 pkt 43 PrTelekom . Ustawa Prawo telekomunikacyjne nie zawiera definicji automatycznych systemów wywołujących, w doktrynie wskazuje się, że automatycznym systemem wywołującym jest każdy system techniczny służący do przekazywania komunikatów indywidualnym odbiorcom bez bezpośredniego udziału człowieka, za pomocą odpowiednio zaprogramowanych urządzeń przyłączonych do sieci telekomunikacyjnej (systemy głosowe, faksowe, poczty elektronicznej, a także generujące komunikaty SMS, MMS, komunikatory internetowe i inne formy komunikowania drogą telekomunikacyjną za pomocą głosu, tekstów, obrazów). Gdyby konsument poniósł w związku z używaniem przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego jakiekolwiek koszty, jest uprawniony do dochodzenia ich zwrotu.

Czekamy z ciekawością jak przedmiotowy zakaz będzie przestrzegany w praktyce. Wiadomo, że dla wielu firm telemarketing to znaczące źródło pozyskiwania klientów, zatem nie odpuszą zapewne łatwo tej możliwości zdobywania rynku. Życie nie znosi próżni, ciekawe więc jakie sposoby zastosują marketingowcy w celu obejścia tego zakazu.

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Linkedin

Add a Comment