ASPEKTY PRAWNE LIKWIDACJI SPÓŁKI Z O.O.
W świetle obowiązujących przepisów nie ma możliwości zakończenia działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (niezależnie od trybu jej założenia) w inny sposób, niż poprzez przeprowadzenie likwidacji i rozwiązanie spółki. Ustawodawca nie przewidział bowiem żadnego wyjątku od tej zasady, który mógłby mieć zastosowanie np. w przypadku spółki założonej w trybie S24. Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego nawet spółka, która nie rozpoczęła działalności może być rozwiązana tylko w drodze likwidacji (SN w uchwale z 18 stycznia 1994 r., III CZP 178/93, OSN 1994, nr 7-8, poz. 154). Dzieje się tak z uwagi na fakt, że spółka wpisana do rejestru wyposażona jest w majątek (kapitał zakładowy) a w stosunku do wierzycieli, którzy wkładów nie wnieśli– spółka jest wierzycielem. Podstawę dla takiego stanowiska stanowi również I dyrektywa UE z 9 marca 1968 r. (O.J. Nr 68/151), zgodnie z którą zabronione jest rozwiązywanie lub unieważnienie spółek kapitałowych bez przeprowadzonej likwidacji.
Zgodnie z art. 270 pkt 2 KSH rozwiązanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest możliwe w drodze podjętej przez zgromadzenie wspólników uchwały o rozwiązaniu spółki. Dla ważności takiej uchwały niezbędne jest stwierdzenie jej zawarcia protokołem sporządzonym przez notariusza. Niedochowanie tej formy skutkuje nieważnością uchwały z mocy prawa. Art. 246 KSH ustanawia wymaganą większość głosów dla zawierania uchwał. W Państwa przypadku będzie to 2/3 głosów (bowiem nie zachodzą sytuacje wymienione w §2 i 3 tego przepisu).
Likwidatorami są członkowie Zarządu. Jeśli mają to być inne osoby należy zaznaczyć to w uchwale. Z dniem powzięcia tej uchwały otwarta zostanie likwidacja spółki.
Uchwałę składa się do Krajowego Rejestru Sądowego w postaci załącznika do wniosku o zmianę wpisu w KRS (wniosek KRS-Z 61). Należy również wypełnić załącznik do wniosku KRS-ZR w celu wpisania likwidatorów oraz załącznik KRS-ZK dotyczący wykreślenia wpisu o osobach reprezentujących spółkę.
Podstawa prawna : Art. 277. § 1. Do sądu rejestrowego należy zgłosić: otwarcie likwidacji, nazwiska i imiona likwidatorów oraz ich adresy, sposób reprezentowania spółki przez likwidatorów i wszelkie w tym zakresie zmiany, nawet gdyby nie nastąpiła żadna zmiana w dotychczasowej reprezentacji spółki. Każdy likwidator ma prawo i obowiązek dokonania zgłoszenia.
§ 2. Do zgłoszenia, o którym mowa w § 1, należy dołączyć złożone wobec sądu albo poświadczone notarialnie wzory podpisów likwidatorów.
§ 3. Wpis likwidatorów ustanowionych przez sąd i wykreślenie likwidatorów przez sąd odwołanych następuje z urzędu.
Do obowiązków spoczywających na Likwidatorach należy dokonanie ogłoszenia (Monitor Sądowy i Gospodarczy) o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, wzywając wierzycieli do zgłoszenia ich wierzytelności w terminie trzech miesięcy od dnia tego ogłoszenia. Likwidację prowadzi się pod firmą spółki z dodaniem oznaczenia „w likwidacji”. Ponadto Likwidatorzy muszą sporządzić bilans otwarcia likwidacji. Podlega on zatwierdzeniu przez zgromadzenie wspólników. Do bilansu należy przyjąć wszystkie składniki aktywów wg ich wartości zbywczej. Do czynności likwidacyjnych ustawa zalicza zakończenie bieżących interesów spółki, ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań oraz upłynnienie majątku spółki. Nowe interesy można wszcząć jedynie w przypadku, gdyby okazały się one niezbędne do ukończenia spraw w toku.
W okresie trwania likwidacji nie można wypłacać wspólnikom zysków ani dokonywać podziału majątku spółki przed spłaceniem wszystkich zobowiązań.
Podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli nie może nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli. Majątek ten dzieli się w stosunku do udziałów, jakie przysługują poszczególnym wspólnikom.
Sprawozdanie likwidacyjne jest to sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli. Po zatwierdzeniu przez zgromadzenie wspólników tego sprawozdania i po zakończeniu likwidacji, likwidatorzy powinni ogłosić w siedzibie spółki to sprawozdanie i złożyć je sądowi rejestrowemu, z jednoczesnym zgłoszeniem wniosku o wykreślenie spółki z rejestru.
O rozwiązaniu spółki likwidator zawiadamia właściwy urząd skarbowy, przekazując odpis sprawozdania likwidacyjnego.
Procedura likwidacji spółki wiąże się z dość wysokimi kosztami. Należy ponieść koszty m.in. wpisu do KRS otwarcia likwidacji i ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, ogłoszenia w MSiG o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji, wzywające wierzycieli do zgłoszenia ich wierzytelności czy też koszty wynikające z wykreślenia spółki z KRS i ogłoszenia w MsiG.
Co do pokrycia kapitału zakładowego to przy założeniu że wynosi on 5000 zł, można go wpłacić do kasy spółki a następnie przekazać jako zaliczkę na wydatki dla Prezesa Zarządu.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej w art. 14 a reguluje instytucję zawieszenia działalności przez przedsiębiorcę na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Jedyny warunek stanowi brak zatrudniania pracowników w chwili składania wniosku o zawieszenie. W czasie zawieszenia nie można prowadzić działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów.
Wniosek o wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej przez spółkę składa się na formularzu KRS-Z62. Do wniosku należy dołączyć zapewnienie o niezatrudnianiu pracowników. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku, i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej lub do dnia wskazanego w tym wniosku, który nie może być wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku (art. 14 a pkt 6).
Wniosek ten zwolniony jest od opłat sądowych a informacja o zawieszeniu działalności nie podlega ogłoszeniu w MSiG. Ponadto, do zalet zawieszenia działalności gospodarczej zaliczyć można to, iż w tym okresie spółka będzie zwolniona z obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób prawnych, jak również z obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT za okresy rozliczeniowe, które dotyczą zawieszenia. Dlatego o zawieszeniu działalności należy powiadomić właściwy miejscowo urząd skarbowy. Brak jest także obowiązku sporządzania w okresie zawieszenia sprawozdań finansowych oraz podejmowania uchwał wspólników je zatwierdzających.